Hírek
2018. November 14. 05:00, szerda |
Belföld
Forrás: Körtvélyes Tivadar, az MTI különtudósítója jelenti - illusztráció: pixabay
Kapacitáshiány miatt rengeteg járat nem indulhat majd a következő évtizedekben

Zsúfoltság miatt 1,5 millió járat nem indulhat el Európában 2037-ig egy előrejelzés szerint.
A kapacitáshiány kezelése a legnagyobb kihívás az európai légiközlekedésben a következő években, a Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (IATA) 2037-ig összeállított prognózisában azzal számol, hogy a zsúfoltság miatt 1,5 millió járat nem indulhat el Európában, így 160 millió utas járatát törölhetik ebben az időszakban. Ennek elkerülésére összehangolt lépéseket szorgalmaznak.
Alexandre de Juniac, a montreáli székhelyű, légitársaságokat tömörítő szervezet Madridban tartott konferenciáján azt mondta, 2037-re az európai utasforgalom 1,9 milliárdra nőhet, ez 50 százalékkal magasabb a 2018-ra vártnál. Ekkora forgalom kiszolgálásához azonnali lépések kellenek véleménye szerint: módosítani kell a résidők kiosztásának rendszerét, át kell alakítani a légiforgalmi irányítást, és a repülőtereknek a már bejelentett fejlesztéseken túl még több beruházást kell végrehajtaniuk.
Hangsúlyozta: idén a nyári menetrendi időszakban az előző évhez képest jelentősen nőtt a késések száma, és a probléma várhatóan a 2019-es nyári időszakban is fennáll majd. A gépek biztosan nem fognak kevesebbet késni, mint idén, de romolhat is a helyzet - mondta. A járatonkénti, átlagos 12 perces késés az előrejelzések szerint 20 percre nő 2040-re.
A légiforgalmi irányításról azt mondta, az IATA és a légitársaságok továbbra is az unió Single European Sky tervét támogatják, amellyel csökkenteni lehet az irányító központok számát. Mivel ezt a tervet a nemzetállamok egy része elutasítja, Alexandre de Juniac elmondása szerint arra kérték a kormányokat, hogy nemzeti légiforgalmi stratégiát dolgozzanak ki, amelyben rendezik a légtérgazdálkodás kérdését is.
Az IATA vezetője úgy vélte, módosítani kell utasok kártérítését szabályozó 261-es uniós irányelvet is, annak tartalmaznia kell az utasok mellett a légitársaságok érdekeit is.
Henrik Hololei, az Európai Bizottság Mobilitáspolitikai és Közlekedési Főigazgatóságának vezetője szerint minden szereplőnek együtt kell dolgoznia a kapacitáshiány enyhítésén, mert a versenyképesség csökkenése az utasszám növekedését is veszélyezteti.
Hozzátette: Európában felerősödött a protekcionizmus, amely jelentős mértékben visszafoghatja a forgalom bővülését. Az IATA előrejelzése szerint a folyamat erősödése 20 év alatt 400 millióval kevesebb utast jelenthet.
Ezek érdekelhetnek még
2025. Június 18. 07:14, szerda | Belföld
Parajd - Az SZTE mérései szerint határérték alatti volt a Maros és a Tisza sókoncentrációja a hétvégén
A Szegedi Tudományegyetem (SZTE) szakembereinek mérései szerint a hazai határérték alatti volt a víz sókoncentrációja a Maros magyarországi és a Tisza szegedi szakaszán a hétvégén
2025. Június 18. 07:10, szerda | Belföld
Szijjártó Péter: az elmúlt évek egyik legjelentősebb evakuációs műveletére került sor
Az elmúlt évek egyik legjelentősebb evakuációs művelete került biztonságos szakaszba, a kormány 87 magyar és egy amerikai állampolgárt szállított haza a Közel-Keletről
2025. Június 18. 07:05, szerda | Belföld
Orbán Viktor: a tét Magyarország energiaellátása
Tegnap elindult egy fontos csata Brüsszelben. A tét Magyarország energiaellátása - írta Orbán Viktor miniszterelnök keddi Facebook-bejegyzésében.
2025. Június 17. 07:21, kedd | Belföld
Orbán Viktor: ma is bátorság kell ahhoz, hogy szabadok maradhassunk
Ma is bátorság kell ahhoz, hogy szabadok maradhassunk - jelentette ki a miniszterelnök hétfőn, az ötvenhatos vértanúk emléknapján.